اقتصاد با نگاهی دیگر

تمرکز بر علم اقتصاد با نگاه بر علوم دیگر

اقتصاد با نگاهی دیگر

تمرکز بر علم اقتصاد با نگاه بر علوم دیگر

اقتصاد با نگاهی دیگر

بنابر اعتقاد و گفته های بسیاری از اقتصاددانان برتر جهان و ایران کسانی که در حوزه ی اقتصاد فعالیت می کنند باید در بسیاری دیگر از حوزه های علوم اجتماعی مهارت داشته باشند. در اینجا قصد ما این است که مطالبی در وبلاگ قرار دهیم که برای اقتصاددانان مفید و ضروری است.
این وبلاگ شخصی است . و بدیهی است که نظرات و دیدگاه های اینجانب در وبلاگ قرار داده خواهد شد.البته مطالبی که درستی آن ها را بررسی کرده ام.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آیاتحریم مشکل اقتصاد ایران است ؟؟

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۴ ب.ظ

روسیه به دلیل مناقشه ی خود با اتحایه اروپا و آمریکا بر سر اوکراین تحت تحریم هایی قرار گرفته است اما تا کنون از طریق دیپلماسی و مذاکر برای لغو تحریم ها اقدام نکرده  بلکه با حربه های اقتصادی تأثیر تحریم ها را بر اقتصادش کم و در بعضی موارد بی اثر کرده است.اقتصا روسیه خود را در برابر تحریم ها ایمن کرده به همین جهت آسیب زیادی ندید.یکی از حربه های روسیه برای مقابله با تحریم ها قطع صادرات مواد غذایی به اروپا بود.(25% از مواد غذایی اروپا از طریق روسیه تأمین می شود)

در حال حاضر بیش از 90% از بار مقابله با تحریم ها بر دوش دیپلماسی گذاشته شده است که با وجود راه کار های جایگذین تأکید بر این روش جای تعجب دارد.

کلید حل مشکلات اقتصادی ایران در داخل است نه لوزان و ژنو و نیویورک.ایران در صنعت پهپاد که 110 میلیارد دلار از بازار جهانی را در اختیار دارد جزء معدود کشور های دارای فناوری است در حالی که هیچ گونه فعالیتی در بازار جهانی این محصول ندارد در صورتی که می تواند یک پنجم از این بازار را در اختیار خود بگیردیعنی تقریباً معادل فروش نفت خام ایران. ممکن است در این باره ایرادی وارد شود که با وجود تحریم های بانکی علیه ایران چگونه پول حاصل از فروش این محصولات را دریافت کنیم ؟پس باید اول مذاکره کرد تا تحریم ها برداشته شود .در پاسخ باید گفت که برای این مشکل هم  راهکار ارائه شده که یکی از آن ها برقراری پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه است.

به اذعان بسیاری از اقتصاددانان گره زدن مشکلات اقتصادی به بحث تحریم ها یک خطای راهبردی است چرا که بسیاری از مشکلات ما ارتباطی به تحریم ها ندارد.از جمله:اجرای برخی از طرح های اقتصادی و عمرانی غیر قابل توجیه،صرف پول های کلان در طرح های غیر علمی و به صورت آزمون و خطا،فساد و ناکارآمدی نظام بانکی ، وجود نمایندگانی در مجلس بدون نگاه ملی ، بنگاه داری بانک ها ، نظام اداری ناکارآمد ، حزب گرایی و نگاه جناحی مسئولین به مسائل اقتصادی و... ؛بی اعتمادی مردم نسبت به دولت که در اجرای طرح شکست خورده ی توزیع سبد کالا و حذف یارانه ی نقدی افراد پر درآمد کاملاً مشهود بود، یکی دیگر از مشکلات ماست که باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی می شود.اقتصاددانان به عدم تأثیر گذاری منفی تحریم ها بر این مشکلات اذعان دارند. با لغو تحریم ها مشکلات مذکور هم چنان باقی است پس نمی توان با برداشتن تحریم ها انتظار معجزه داشت.

ساختار اقتصاد ایران بیمار است برای مثال در 3 تا 4 سال گذشته که کشور دچار رکود بوده است تقاضا برای سرمایه گذاری و تأسیس مؤسسات مالی و پولی افزایش یافته  که به علت سود نامتعارف و بالای این مؤسسات است.برای مثال نسبت سود به سرمایه بعضی از بانک های خصوصی در سال 1393 بدین شرح است:بانک سینا35% ، بانک ملت 50% ، بانک کارآفرین 50.5% ، بانک اقتصاد نوین 60% ،بانک پارسیان60.5% ، بانک انصار 90.5%  ؛ درحالی که این سرمایه ها باید در راه تولید به کار بسته می شده.

همان گونه که ملاحظه شد مشکل اقتصاد ایران تحریم نیست.حتی تحریم ها را می توان کمک حال اقتصاد دانست .برای مثال در دوران تحریم به علت کاهش درآمد های دولت ،مسئولین درصدد بهبود نظام مالیاتی بودند.بسیاری از کشور های پیشرفته ی دنیا یک دوره ی خود تحریمی  برای افزایش رشد اقتصادی و بهبود وضعیت تولیدات داخلی خود داشته اند.

متأسفانه یک جریان پوپولیستی رسانه ای تمام مشکلات کشور را به مسأله ی هسته ای ارتباط داده است . راهکار های زیادی تا کنون برای خروج از مشکلات اقتصادی ارائه شده است که به نظر می رسد بیشترین اتفاق نظر بر روی اقتصاد مقاومتی است .چراکه تمرکز خود را بر روی اصلاح ساختار اقتصادی و توجه به داخل و ایمن شدن از شوک های خارجی گذاشته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی