اقتصاد با نگاهی دیگر

تمرکز بر علم اقتصاد با نگاه بر علوم دیگر

اقتصاد با نگاهی دیگر

تمرکز بر علم اقتصاد با نگاه بر علوم دیگر

اقتصاد با نگاهی دیگر

بنابر اعتقاد و گفته های بسیاری از اقتصاددانان برتر جهان و ایران کسانی که در حوزه ی اقتصاد فعالیت می کنند باید در بسیاری دیگر از حوزه های علوم اجتماعی مهارت داشته باشند. در اینجا قصد ما این است که مطالبی در وبلاگ قرار دهیم که برای اقتصاددانان مفید و ضروری است.
این وبلاگ شخصی است . و بدیهی است که نظرات و دیدگاه های اینجانب در وبلاگ قرار داده خواهد شد.البته مطالبی که درستی آن ها را بررسی کرده ام.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مذاکره با مستکبر(امریکا)

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۷ ب.ظ

مستکبران نیز همانند شیطان سوگند یاد کرده اند که بر مستضعفان زمین بتازند و در سیه روزی و گمراهی آنان بکوشند.گاه از ابزار قدرت استفاده می کنند و گاه از ثروت،گاه تهدید و تهاجم و گاه صلح و مذاکره.

اسلام نه انزوا را می پذیرد و نه سلطه گری را ،چون معیار روابط را قسط و عدل می داند. در همین راستا آیات قرآن کریم(ر.ک به تفاسیر سوره های ممتحنه،انفال و توبه) گرچه رابطه با کافران را مجاز دانسته(آن هم تابع شرایطی است) اما رابطه با مستکبران را به کلی نفی کرده  زیرا کافر گرچه پذیرنده اصول الهی نیست اما اصول انسانی را قبول دارد ولی مستکبر به دلیل خوی ضد انسانی اش هیچکدام را قبول ندارد. این ویژگی عدم وفای به عهد و پیمان به اندازه ای در منظر قرآن اهمیت دارد که اجازه رابطه با مستکبران را نمی دهد و دستور مبارزه صادر می کند.(( وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فی دینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُْم لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُون )) {توبه 12}

از دلایل عدم مذاکره با مستکبرین حفظ عزت اسلام و مسلمین است.یکی از اصلی ترین عرصه های تبلور عزتمندی،عرصه سیاست خارجی و مذاکره با بیگانگان است. نمی توان از آسیب های مذاکره با استکبار که بارز ترین ویژگی آن ها، عهد شکنی و تلاش برای تحمیل خود بر دیگران به هرنحو ممکن است که ضربه و خدشه بر عزت مسلمانان و اسلام می زند غافل شد.بر این اساس دوری از مذاکره با مستکبران واجب و ضروری است.

یکی دیگر از ادلّه ای که قرآن کریم بر اساس آن مذاکره با نظام استکباری را حرام و گناه می داند این است که می فرماید:دشمنان شما دوست دارند که شما از اسلام برگردید و از اسلام دست بکشید.این ها با اسلام جنگ دارند.قرآن می فرماید: ((یا ایّها الّذین آمنوا اِن تطیعوا الذّین کفروا یردّوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین)){آل عمران149} آن ها به عصر جاهلیت و دوران قبل از اسلام بر می گرداند و به کمتر از آن راضی نیستند.

آسیب های مذاکره با امریکا

1.       مذاکره مستقیم و به عبارتی دور یک میز نشستن، دارای چنین بار معنایی است که طرفین

تا حدی به هم نزدیک شده و مواضعشان تعدیل شده است .در حالی که این با اهداف خاص سیاست خارجی ما یعنی استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم تضاد دارد.

2.       شکسته شدن قبح استکبار ستیزی:مذاکره با این نماد استکبار(امریکا)باعث شکسته شدن زشتی استکبار پذیری خواهد شد.

((می خواهند با تکرار این قضیه ،مذاکره و ارتباط با امریکا،قضیه ای را که در چشم ملت ایران به دلایل منطقی یکی از زشت ترین چیز هاست قبحش را از بین ببرند)){مقام معظم رهبری مدظله العالی،دی ماه 1376}

3.       از بین رفتن عامل وحدت در انقلاب اسلامی:اسلام از همان ابتدا سد محکمی در مقابل استکبار بوده است.ایدوئولوژی اسلام ناب محمدی(ص) قوام بخش دو رکن انقلاب اسلامی یعنی رهبری و مردم به حساب می آید.((سلاح ملت ما اسلام بود و وحدت کلمه.شما سلاحی نداشتید. همه ی سلاح ها پیش دشمن شما بود.پیش شما چیزی نبود.سلاح شما ایمان به خدا بود و وحدت کلمه. اسلام را می خواهند خلع سلاح کنند.اسلام را از دستتان بگیرند.)){صحیفه ی امام ،ج11،ص441}

4.       از بین رفتن دلگرمی مستضعفین جهان: ((... اصل مذاکره با ایران برای امریکا به عنوان ابر قدرت بسیار مهم است.ممکن است بعضی تعجب کنند و بگویند مگر ایران چیست که برای امریکای ابر قدرت ،مهم است که پشت میز مذاکره بنشیند؟! بله بسیا مهم است. اتفاقاً چون ابر قدرت است برایش بسیار مهم است.ابر قدرت یعنی آن قدرتی که از همه ی قدرتهای سیاسی دنیا بالاتر است و می تواند اراده ی خود را بر دیگران تحمیل کند.نکته اول:آن چه برای آن ها خیلی مهم است مذاکره است .می خواند ایران پشت میز مذاکره بنشیند؛ بعد که مذاکره شروع شد،آن وقت سر رابطه داستان ها و حکایت ها دارند ... )){مقام معظم رهبری مدظله العالی،دی ماه 1376}

امروز بدون شک جایگاه ایران نسبت به اوایل انقلاب بسیار رفیع تر شده است.البته این به معنی انکار مشکلات و نقاط ضعف نیست.دشمن نیز استراتژی تخاصمی خود را با توجه به این جایگاه تغییر می دهد.زمانی که سیاست هویج-چماق جواب نداد به دنبال سیاست سازش-مهار رفت.که از اوایل دولت یازدهم به شدت این سیاست دنبال شد.دشمن به گونه ای فضا را برای عده ای از مردم و مسئولین ترسیم کرده بود که راه برون رفت از مذاکرات را تنها مذاکره با امریکا می دانستند.و بعضی از خواص دانسته یا ندانسته بر تبل مذاکره کوبیدند و با نظر رهبری مخالفت کردند و به جامعه القا کردند که تنها راه خارج شدن از مشکلات به خصوص اقتصادی-مذاکره با امریکا است.درحالی که به گفته ی صاحب نظران اقتصادی مشکلات اقتصادی ایران تحریم نیست.

مذاکره در سایه تهدید مذاکره نیست .یک طرف مانند ابرقدرت ها بخواهد تهدید کند و فشار بیاورد و دست آهنی نشان دهد،و از آن طرف هم درخواست مذاکره کند.این چنین مذاکره را هیچکس نمی پذیرد.امریکا صادقانه و مانند یک مذاکره کننده وارد میدان نمی شود بلکه مانند یک ابر قدرت وارد می شود.ج.ا ایران با مستکبرین مذاکره نمی کند.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی